Članci

Razvoj ima svoje različite oblike. Ako i čujemo i pročitamo i isprobamo, veća je verovatnoća da znanje postane veština.

Članci

Razvoj ima svoje različite oblike. Ako i čujemo i pročitamo i isprobamo, veća je verovatnoća da znanje postane veština.

Članci

Razvoj ima svoje različite oblike. Ako i čujemo i pročitamo i isprobamo, veća je verovatnoća da znanje postane veština.

Članci

Razvoj ima svoje različite oblike. Ako i čujemo i pročitamo i isprobamo, veća je verovatnoća da znanje postane veština.

"Donošenje odluka: Kada je čija zadnja?",Pavić, M. i Radojković Jelić, J.| Ekonomski Online | Avgust 2018.

U poslovnom okruženju, svakodnevno se donosi niz odluka vezanih za različite stvari. Kako banalnih, tako i onih od izuzetnog značaja za kompaniju.

Mnogi rukovodioci se često suočavaju sa dilemom da li da odluke donose samostalno ili je potrebno uključiti još nekog u sam taj proces.
Stepen uključenosti rukovodilaca i zaposlenih se može zamisliti kao kontinuum gde se na jednom kraju nalazi potpuna odgovornost rukovodilaca dok se sa druge strane nalazi potpuna odgovornost zaposlenih:

1. Rukovodilac preuzima odgovornost i donosi potpuno samostalno odluku koju samo saopštava svojim zaposlenima. Ovaj način donošenja odluka je argumentovan hitnošću i kriznom situacijom.
2. Rukovodilac samostalno donosi odluku, ali se trudi da zaposlenima to predstavi kao dobru ideju i prikaže njenu svrhu i benefite, na taj način ih motivišući da odluku sprovode.
3. Rukovodilac sada u malo većoj meri uključuje zaposlene, pita ih za mišljenja, stavove, iskustva i ideje, međutim, i u ovom slučaju krajnju odluku donosi samostalno.
4. Preokret: na ovom nivou odluke se donose konsenzusom – diskusijom, dijalogom i dogovorom.
5. Odgovornost je u većoj meri na zaposlenima, dok se rukovodilac uključuje smernicom (mentoring) ili pitanjima koja omogućavaju samostalno donošenje odluke (koučing).
6. Rukovodilac ne vrši uticaj na donošenje odluke, nivo uključenosti je minimalan, ali očekuje od zaposlenih da ga informišu pre donošenja krajnje odluke.
7. Rukovodilac se ne uključuje u proces donošenja odluke i od zaposlenih samo dobija krajnji ishod.

Pitanje je, dakle, čija je poslednja? Zavisi od situacije! Rukovodilac bi trebalo da prepozna da li je zaposleni u dovoljnoj meri kompetentan, motivisan i samouveren da neku odluku donese samostalno.

Što je viši nivo kompetence zaposlenog – to je manja uključenost rukovodioca i obrnuto.

 



Marija Pavić i Jelena Radojković Jelić
www.hart.rs

©2024 H.art development center doo. Sva prava zadrzava. | Politika privatnosti | Designed By A&M Programming and design
Kolačići nam olakšavaju pružanje naših usluga. Korišćenjem naših usluga dozvoljavate nam da koristimo kolačiće. | Politika privatnosti |
Ok