Kako da smanjite apsentizam u svojoj kompaniji?
Prekomeran apsentizam je jedan od ozbiljnijih problema sa kojima se suočavaju poslodavci u današnje vreme. Iako su zdravstveni problemi i dalje najčešći uzrok odsustva, istraživanja pokazuju da je manje od trećine odsustva zaposlenih zaista vezano za zdravlje zaposlenih, dok je veći deo uzrokovan porodičnim problemima, stresom, lošim menadžmentom ili kašnjenjem. Često odsustvovanje s posla dovodi do velikih gubitaka za kompaniju, a koji se ogledaju u smanjenju produktivnosti, kvaliteta rada, morala, ali i lošijoj uslugi i nezadovoljstvu klijenata.
Da li Vaši zaposleni često odsustvuju sa posla? Kakve posledice to ostavlja na Vaše poslovanje? Na koji način upravljate apsentizmom u svojoj kompaniji?
Prvi korak je svakako prepoznavanje i svest o tome da u Vašem radnom okruženju postoji apsentizam. Naredni korak jeste primena mera za smanjenje ili uklanjanje apsentizma. U nastavku članka slede neke od mera koje Vam u tome mogu pomoći.
Postavite jasna pravila i očekivanja
Ukoliko definišete formalna pravila o odsustvovanju sa posla, obezbedićete ravnopravan odnos prema svim zaposlenima. Kako biste izbegli nesporazume, zaposleni treba da znaju šta se od njih tačno očekuje i koje ponašanje je u skladu sa kulturom Vaše kompanije. Zaposleni bi trebalo da razumeju koliko često je prihvatljivo da neplanirano odsustvuju, kao i koje posledice će snositi zbog prekomernog apsentizma. Takođe je bitno da znaju koga treba da obaveste o svom odsustvu i u kojim slučajevima je potrebno da donesu odgovarajuću dokumentaciju po svom povratku.
Vodite evidenciju izostanaka zaposlenih
Teško je upravljati kašnjenjima i apsentizmom ukoliko odsustvovanja nisu zabeležena. Praćenje odsustvovanja će Vam omogućiti da identifikujete obrasce i zaposlene sa visokom stopom apsentizma, što bi Vam olakšalo da uočite prave uzroke i probleme na vreme. Sistem praćenja i beleženja odsustva bi Vam takođe pojednostavio postavljanje standarda i upoređivanje zaposlenih na sličnim pozicijama.
Nagradite zaposlene
Razmislite o tome da nagradite zaposlene koji imaju najmanje zabeleženih neplaniranih izostanaka sa posla. Možete ih nagraditi na primer bonusom ili pohvalom, što će dodatno motivisati ostale zaposlene da smanje svoj broj izostanaka.
Obezbedite prijatno radno okruženje
Jedan od dobrih načina da smanjite apsentizam je da obezbedite zaposlenima prijatno radno okruženje. Ovo možete postići poboljšanjem uslova u kojima zaposleni rade, na primer uvođenjem modernije opreme ili klimatizacijom prostorija. S druge strane, ohrabrite kulturu otvorene komunikacije između samih zaposlenih, ali i između zaposlenih sa svojim nadređenima. Pokažite zaposlenima da Vam je stalo do njih i do njihovog zadovoljstva na poslu. Imajte razumevanja za njihove probleme i pomognite im u rešavanju istih. Pokažite im da cenite njihovo vreme i posvećenost i da im stojite na raspolaganju za sva eventualna pitanja. Na ovaj način oni će biti slobodni da pričaju o eventualnim problemima i da daju svoje predloge za poboljšanje.
Trudite se da smanjite stres, jer upravo on ima veliku ulogu kada je reč o apsentizmu. Zaposleni su pod stresom zbog uslova rada, obima posla, nedovoljno odmora ili kratkih rokova. S druge strane, neplanirana odsustva dodatno povećavaju stres kod ostalih kolega. Podstaknite zaposlene da otvoreno pričaju sa menadžerima o neprijatnim i stresnim situacijama i pokušajte da pronađete zajednička rešenja.
Podstaktine participaciju zaposlenih
Dozvolite zaposlenima da učestvuju u donošenju svakodnevnih odluka. Pokušajte da usvojite njihove predloge u vezi sa rasporedom. Ukoliko oni budu imali veću kontrolu nad svojim rasporedom i mogućnost da zamene smene sa kolegama, zaposleni će moći uspešnije da balansiraju između poslovnog i privatnog života, a stepen neplaniranog odsustva će biti manji.
Da li već primenjujete neke od navedenih mera u svojoj kompaniji? Da li uz pomoć njih uspevate da smanjite ili čak eliminišete apsentizam? Koje su to još aktivnosti koje biste mogli da uvedete?